În ultimele doua decenii ale mileniului
trecut au existat critici ale fenomenului SF care
legau strict aceasta preocupare de manifestarile
doctrinelor milenariste – prognosticând,
odata cu intrarea în noul mileniu, si „moartea
SF-ului”. Ne aflam, iata, în al treilea
an al mileniului, si SF-ul, „aceasta literatura
specifica secolului XX” cum îl definea
cândva si maestrul Hobana, continua sa existe,
ocupând un loc dominant în tematica
operelor de arta contemporane (Inelele lui Tolkien
tocmai au luat Oscarul). Chiar daca serialele
în maniera Milenium au fost „depasite
istoric” si locul lor în programele
TV a fost ocupat, eventual, de mai vechia Zona
Crepusculara, chiar daca optimismul tehnico-stiintific
al utopiilor „Revolutiei” primilor
cincizeci de ani ai secolului trecut a fost înlocuit
de distopiile acutalei „Contrareforme”,
sa-i zicem, impuse de Criza generala planetara
a resurselor – creatiile artistice continua
sa abordeze aceasta tema si sa oglindeasca (deformat,
desigur) interesul multor autori pentru viitorul
social, politic sau thnico-stiintific si cultural.
În studiul acestor FICTIUNI POLITICE voi
introduce, pentru usurarea întelegerii ideii
de ansamblu, câteva criterii compartimentale
de clasificare: fictiunile pot fi critice sau
ideale (respectiv caricaturale sau exaltate);
naturaliste (urmarind adica verosimilitatea contrafacerii)
sau mirifice (vizionare, de basm, urmarind tocmai
efectul de epatare poetica a publicului prin fantezia
autorului). Daca, în privinta pamfletelor
politice „mascate” (cum este cazul
parabolelor cu caracter polemic, al multor „socialisme”
de la Jonathan Swift si Wells pâna la Jack
London – Sub stele, Conrad, Irene Murdoch,
Dino Buzzati – Desertul tatarilor, Saul
Bellow – Darul lui Humbold, Umberto Eco
– Pendului lui Focault, Numele trandafirului,
sau, de la noi, Mircea Ciobanu – Martorii,
Epistole, Al. Ivasiuc – Racul, Apa, ori
Ioan Cârja – Irene sau planeta cea
mai apropiata) referintele lor la „actualitatea”
autorilor lor sunt evidente (într-un film
ca Waterland – SUA 1991, de exemplu, regasim
imaginea prezentului erodat de un viitor de criza
economica fara sfârsit) în cazul utopiilor
este mai putin clara actualitatea. Si totusi...
Studiind visele, multi psihologi au ajuns la a
contesta capacitatea propriu-zis imaginativa a
creerului uman. Mintea umana prelucreaza (ca si
computerul) datele furnizate omului de realitatea
fizica de facto. Visele doar combina (deformat)
elementele realitatii. Nu inventeaza. Marea Creatie
ramâne a Divinitatii. Ceea ce pare inedit
pentru moment, pâna la urma, când
descompui fenomenul insolit în elementele
sale primordiale ramâne un simplu colaj
de TAURI cu aripi de PASARE, sau LEI cu cap de
OM. Încercând sa imagineze Gradina
Raiului, Mahomed (marele inspirat al lui Allah)
de exemplu, nu reuseste, totusi, sa gaseasca altceva
mai atragator si spiritualizat decât femei
brunete (huriile), „lapte si miere”
sau gradini umbroase cu izvoare subterane abundente.
Atlantida ideala a lui Platon este modelul Cetatii
Stat la care ajunsese culmea civilizatiei epocii
în care traia el. Arma perfecta a Odiseei
lui Homer este scutul de cupru (egira Athenei)
si arcul (un arc care tuna si fulgera când
este folosit, dar arc – vezi arcul lui Ulise).
Ca „realitatea copiaza arta”, cum
ar zice Borges, este alta poveste: Americile realitatii
nefiind decât Paradisurile Terestre imaginare,
materializate, ale unui cenzor, Vespucci, visator
si schiop, care haladuia prin beciurile Inchizitiei,
asa cum statiile orbitale actuale ruso-americane
nu sunt decât reificarea Ierusalimului ceresc
biblic în viziunile unor Arthur Clark, Isaac
Asimov sau Van Voght – Non-A. Viziunile
anticipative sunt premonitive doar pentru ca,
în masura în care (chiar daca sunt
inedite) „merg”, devin aproape instantaneu
realitate, fiind apoi destul de neclar, de exemplu,
daca penicilina a inventat-o Sir Arthur Conan
Doyle într-o poveste cu Sherlock Holmes
sau Dr. Fleming care l-a luat în serios
pe fantezist si a confirmat „stiintific”
ca... avusese dreptate. Globul de cristal al lui
Wells atât de ciudat ca instrument de comunicare
între doua planete si civilizatii, decodificat,
nu este decât o bila hipnotica din parapsihologie.
Oricât ar parea de prolicsi, autorii SF
nu prea inventeaza Realitate.
Între „modelele perfecte” ale
anticilor (Lao Tzeu, Socrate, Platon – Legile)
si cerurile „muzicale” ale unor Tiho
Brahe, Keppler, Copernic, Leibnitz (cu oportunista
sa „Cea mai buna dintre lumi”) nu
e decât o diferenta de... doua sunete, doua
culori, doua planete, Neptun si Pluton, care nu
se vedeau cu ochiul liber.
Concluzia ar trebui sa sune destul de paradoxal:
NU EXISTA FICTIUNE! În textele fantastice
(în orice text „imaginar”) nu
exista decât realitate si actualitate. Jules
Verne, încercând sa imagineze viitorul
perfect, nu a putut sa-l plaseze într-un
spatiu mai mare decât o Insula... cu elice,
într-un submarin... Când l-a plasat
la Paris, în anul 2000 (termenul apocaliptic)
– a vazut cu ochii mintii metroul (despre
care se purtau discutii tehnice înca de
pe atunci) dar n-a vazut stiloul, sau pixul cu
pasta, asa încât în mintea „profetului”
la sfârsitul mileniului birocratii din Paris
foloseau înca pene de scris conform tehnicii
si tehnologiei scolastice medievale.
Cine dintre cei ce au fost a privit în viitor
si a vazut lumea asa cum este ea astazi? Oare
Moise l-a vazut sau nu l-a vazut pe Cristos când
a spus ca l-a vazut pe Dumnezeul lui Avraam?
Exotismul este considerat în psihiatria
experimentalista contemporana drept unul dintre
simptomele cele mai caracteristice ale schizofreniei.
Autismul, „interesul pentru exotic”.
Adica exact trasatura definitorie a romantismului.
Multi sociologi moderni (sa-i citam, de exemplu,
pe Mc. Luhan, sau Toffler) considera societatea
contemporana, a „galaxiei Marconi”,
o civilizatie schizoida, si, daca privim statisticile
medicale (în Anglia, de pilda, peste 70%
din populatie are probleme psihice declarate –
pâna si celebrul Walther Scott a fost internat
într-un ospiciu – si Marea Britanie
este unul dintre statele cele mai „întregi
la minte” din lume) tindem sa dam dreptate
acestor sociologi. Traim într-o societate
ALIENATA. Lucru, înca o data, confirmat,
si de apetitul crescut al publicului contemporan
pentru evadarile în exotic ale artei SF
sau fictiunii politice.
23.05.2002
|