Györfi-Deák
György
Hrana derbeZeilor
Digestie asupra solutiei antropofagice
1. Despre necesitatea introducerii
Ne propunem prin prezenta comunicare ca, bazându-ne
pe experienta marelui nostru antemergator, H.G.
Wells, sa va oferim diferite chestii picante pe
post de hrana spirituala si sa disecam în
voie o disputa seculara: ce s-a consumat dintâi,
oul sau gaina?
Fara îndoiala, fiind vorba despre un demers
atât de savant, s-ar cuveni sa experimentam
mai întâi faptele pe seama mormolocilor,
"de vreme ce mormolocii pentru asta si sunt
facuti" (Hrana zeilor), iar apoi sa decantam
rezultatele si sa înghitim galusca. Dar
cum pentru unii dintre noi savantlâcurile
sunt miere, iar pentru altii sunt fiere, sa ne
aducem aminte de responsabilitatile noastre de
alchimisti ce împaneaza taria metaforei
cu argintul viu al spiritului ca sa rumeneasca
viitorul în cuptorul dat la foc continuu
si sa ne ferim de greselile acelor tineri vizionari,
contemporani cu marele vizionar englez, care au
vazut stralucirea adevarului si-au orbit, "astfel
încât, pâna la sfâarsitul
vietii, ei au putut înalta nestingheriti
faclia cunoasterii, ca sa ne lumineze si pe noi"
(Hrana zeilor).
Sa ne mai gândim la câte am fost nevoiti
sa înghitim de-a lungul mileniilor, în
deplina necunostiinta de cauza, cum ne-am mâncat
zilele încercând sa cernem în
alb si negru cenusiul de zi cu zi, cum ne-am saturat
cu nadejdi si uneori le-am dat pe gât cu
fulgi cu tot, pentru ca sperantele fac parte din
categoria lucrurilor ce zboara si se înghit.
De aceea, o altfel de iluminare mi-am propus sa
va ofer, daca mi-ati trecut pâinea si cutitul.
Înfometati de cunoastere, sa transam deci
problema si sa nu ne lasam mâncati de griji.
Când vom termina de mistuit Hrana Zeilor,
ratia noastra de sarbatoare pe acest an, nadajduiesc
sa realizati ca aceasta înfruptare din opera
lui Herbert George Wells ne-a fost necesara ca
sarea în bucate si sper sa nu va cada greu
la stomac. Destul cu meniul, lasati-ma sa va fac
felul!
2. Retetar antropofagic, transmis din gura-n
gura
Desi a manifestat convingeri socialiste, Wells
n-a acceptat niciodata împartirea marxista
a istoriei în felurite orânduiri.
Cu toate acestea, omenirea pe care calatorul sau
temporal o gaseste în viitorul îndepartat
(Masina timpului) pare sa descinda pe linie directa
din comuna primitiva, din vremea când vânatorii
si-au alcatuit primele turme. Omenirea de peste
veacuri a evoluat diferit, dupa originea sociala:
morlocii, copiii saraci si sceptici ai plebei
proletare, s-au adaptat la traiul subteran si
urca la suprafata doar în vreme de noapte.
Ei pastoresc diafanii eloi, descendentii directi
ai trândavilor aristocrati si ai capitalistilor
burtosi. Amândoua rasele provin din Homo
Sapiens englez victorian, dar cum între
timp lupta de clasa s-a ascutit, unii au ajuns
frigare, iar altii frigarui. În marile cantine
subterane, tot ce-i nascut morloc eloi manânca.
Se poate ca exact acelasi lucru sa se fi întâmplat
si-n trecutul cel îndepartat si nelamurit,
cel putin asa sustine antropofagia evolutionista,
teorie lansata de savantul austriac Oscar Kiss
Maerth.
Conform acestei ipoteze, prezentate pe larg de
Mihai Serban în volumul Semenii întru
ratiune (Cluj: Dacia, 1982), procesul de umanizare
a stra-strabunului nostru arboricol "a început
atunci când acesta, împins probabil
de foame, a consumat creierul unui tovaras de-al
sau, ucis în timpul luptelor cu animalele
salbatice" (p.196). Oscar Kiss Maerth sustine
ca, drept urmare a consumului de creier uman,
protoomul a fost multilateral si profund afectat
de hormonii continuti în encefal, lucru
care s-a repercutat asupra vietii sale sexuale.
Daca pâna înainte de primul ospat
canibalic, domnul Veriga Lipsa urmarea volens-nolens
calendarul naturii si dadea roata femeiustilor
(sau matroanelor, daca acceptati teoria matriarhatului)
o data pe an, primavara, la iesirea din hibernare,
dupa ce miam-miamopitecul a prins gustul creierului
uman si a constatat efectele induse de doparea
cu serotonina, lucrurile s-au schimbat. Antropofagul
nostru s-a naravit pe vecie la femei si, profitând
de lipsa unei legislatii privind hartuirea sexuala,
s-a apucat sa profite de inocenta lor en gros
si en detail, când cu vorba, când
cu fapta. Descoperind ca nu e pe lume placere
mai mare decât sultanirea într-un
sat fara de concurenta, Cain cel din preistorie
a hotarât sa îmbine utilul cu placutul
si s-a dedat la spartul tartacutelor, ca sa-si
întareasca periodic puterile si, mai ales,
ca sa rareasca numarul celor pofticiosi sa-l imite.
Si tot asa, si iar asa, pe-un picior de plai,
pe-o gura de rai, trai pe vatrai, micul mare encefalofag
doldora de hormoni a ajuns de râsu-plânsul
lumii: neîmblanit si rupt în coate
(deh! familie mare, ca nu se inventase Pastila;
retributie, dupa muget, cuget, mica); va sa zica
a lasat ca ritmurile firesti sa-l abandoneze într-o
natura ostila si, îmboldit de pofte murdare,
a devenit tata de hoarda, stramosul amploaiatului
platitor de rate lunare, chirii, taxe scolare,
impozite pe dus si pe venit. Vorba vizionarului
H.G.Wells: "de ce lucrurile s-ar opri aici,
daca oamenii nu s-au oprit la stadiul de barbarie?"
(Imperiul furnicilor)
Asa ca, de luati seama bine,
veti cânta în cor cu mine:
"Mai bine decorat,
Decât devorat..."
Întelegeti de ce, privind fie din perspectiva
morlocului de mâine, fie din cea a canibalului
de mai ieri, eloiul este un individ nascut mort-copt!
3. Omul bun ca pomul copt
N-as dori sa ramâneti cu convingerea ca
H.G.Wells socotea ca numai omul este lupul omului.
Ideea disocierii sociale a unei singure specii
în mai multe rase apare si în "Primii
oameni pe Luna", unde selenitii, locuitorii
uriaselor musuroaie pe care noi le consideram
în mod eronat cratere de impact, sunt nascuti
pentru un anumit mod de trai si cam atât
îi duce si mintea. Modul lor de viata aduce
cu cel al furnicilor, subiect exploatat de scriitorul
englez si în alte povestiri din ciclul:
"pe cine-mi aduci azi la masa?"
În "Imperiul furnicilor", armata
braziliana este rugata sa faca o dezinsectie,
un pârjol, orice, numai sa scape locuitorii
unui orasel din jungla amazoniana de invazia furnicilor.
Detasamentul trimis în ajutor ajunge prea
târziu si constata aparitia unei noi specii
de furnici razboinice, deja familiarizata cu gustul
carnii de om. Organizate într-o armata regulata,
condusa de schwartzenegeri de musuroi, îmbracate
în uniforme cenusii, echipate cu unelte,
minusculele insecte îsi întaresc pozitiile
cucerite prin lucrari de geniu, organizeaza ambuscade
si se extind lent, dar nestavilit, orizont 2000:
Europa.
Wells a gasit si în regnul vegetal exemplare
care-si trag seva din subiectul mâncatorilor
de oameni. Cum plantele n-au din fire colti pentru
sfâsiat si masele pentru sfarâmat,
înmiresmata floare din "Înflorirea
ciudatei orhidee" s-a multumit doar sa traga
la radacina niscaiva sânge, fara sa se prezerve
împotriva cunoscutelor boli de la sfârsitul
secolului XX, care au decimat populatiile de vampiri
mai rau decât toata productia de ai si leurda
din întreaga Transilvanie a secolului trecut.
Ne-mplinita voie, fericit Apus!
4. Cine rade la urma, râde mai bine?
Nu putem sa încheiem fara sa amintim totala
indiferenta dovedita de Wells fata de detaliul
tehnic, fata de înfatisarea gadget-ului.
Desi a descris atât de minutios Masina Timpului,
încât toata lumea stie cum functioneaza,
în schimb nimeni n-ar putea spune cum arata.
Da, sunt niste manete de fildes, un cronometru
si alte câteva instrumente de bord, adica
lucruri naive, facute din ciocan si nicovala,
care trec subîntelese atât timp cât
nu ucidem iluzia. Sa vedem si un alt exemplu,
din "O poveste a zilelor ce vor veni",
dintr-o vreme când presa scrisa, chiar prestigiosul
The Times, a fost înlocuita de presa vorbita:
"Fonograful era de dimensiunile si forma
unei pendule olandeze si avea în fata barometre
electrice, un ceas si un calendar electric, aparate
automate care sa-ti aminteasca orele când
aveai întâlniri, iar în locul
unde ar fi trebuit sa fie ceasul era gura unei
trompete. Când avea stiri, trompeta facea
ca un curcan, "glu, glu", si apoi îsi
trâmbita mesajul intocmai ca o trâmbita.
(...) Daca lui Mwres nu-i placea sa auda ce spunea
trompeta, n-avea decât sa atinga un buton
si ea se oprea putin, ca apoi sa înceapa
a-i vorbi altceva."
Paradoxal, desi Wells a dovedit ca poseda sarea
si piperul, plus restul tacâmului cu care
mama-natura îi înzestreaza pe umoristi,
în ciuda faptului ca naratiunile sale sunt
pline de verva si de întorsaturi nastrusnice,
nici un critic literar nu s-a ostenit sa-l pomeneasca
alaturi de colegii sai de breasla, cum ar fi W.
M. Thackeray, G. K. Chesterton, G. B. Shaw sau
Jerome K. Jerome. Nepasare, rea-vointa sau invidie
în masa?
Wells, pe care confratele sau mai tânar,
Brian Aldiss l-a numit "un Shakespeare al
literaturii S.F.", caruia Pierre Versins
îi spune simplu: "le Maitre",
este mai mult decât un satiric, adica un
judecator al lumii si firii umane. Dar asta, vorba
Poetului, este o alta mâncare de peste!
|