Liviu
Radu
Paralele între lumi paralele
Fantasy si science fiction
Multi dintre cititorii de SF (mai ales dintre
admiratorii hard SF-ului) nu accepta ideea ca
între fantasy si science fiction ar putea
sa existe vreo legatura. S-a ajuns chiar la situatii
limita, exemplul cel mai edificator fiind articolul
lui Cornel Robu din Almanahul Anticipatia 1996,
în care autorul a interpretat artificial
un articol dintr-o enciclopedie, numai ca sa poata
demonstra ca aceste genuri n-au nimic în
comun.
Sa vedem cum stau, de fapt lucrurile.
Majoritatea autorilor de literatura SF - cu exceptia
unui numar redus de autori de texte hard SF -
au scris si fantasy. Vom regasi, în toata
istoria SF-ului, de la A. Merritt la Fritz Leiber,
de la A. Norton la Orson Scott Card si Dan Simmons,
mari autori care s-au afirmat si ca scriitori
valorosi de fantasy. Fara a mai aminti de cei
ale caror creatii se situeaza la limita celor
doua genuri (un exemplu l-ar constitui Castelul
seniorului Valentine, de Robert Silverberg, pe
care o revendica ambele genuri)
De fapt, confuzia este generata, în primul
rând, de ambiguitatea termenului fantasy.
Definitiile din dictionare si enciclopedii se
dovedesc mai contradictorii decât cele referitoare
la definirea termenului science fiction. Unii
considera ca în fantasy se încadreaza
toate textele legate de imaginar (inclusiv SF),
altii limiteaza un pic hotarele genului, incluzând
în el numai textele cu caracter fantastic.
De exemplu, Borges este considerat autor de fantasy,
alaturi de autorii de proza fantastica anglo-saxona,
gotic german si fantastic romantic francez. Se
face astfel o confuzie regretabila cu subgenurile
specifice fantasy, precum dark fantasy, sword
and sorcery, heroic fantasy, etc. De aceea, consideram
necesar sa subliniem ca, atunci când discutam
despre fantasy în cadrul acestui text, ne
referim numai la sensul restrâns al termenului,
la un gen literar care trateaza evenimente, aventuri,
etc, ce se desfasoara într-o lume în
care supranaturalul constituie un element natural
(spre deosebire de literatura fantastica, în
care supranaturalul erupe violent într-o
lume normala). De fapt, cartile care apar sub
eticheta fantasy accepta aceasta definitie a genului.
#n acest context, literatura fantasy reprezinta
o varianta pentru adulti a basmului popular (preluând
prea putine elemente din basmul cult) si folosind
motive si recuzita (inclusiv personaje secundare
- pitici, troli, iele, etc) din basm. Este vorba,
deci, de o literatura populara (în sensul
pe care l-am definit în alte articole) si
care va avea caracteristicile acestui tip de literatura.
Sa vedem, deci, daca literatura fantasy, în
sensul pe care l-am definit, are vreo legatura
cu literatura SF.
#n primul rând, cele doua genuri îsi
plaseaza actiunea în medii diferite (mai
mult sau mai putin) de lumea pe care o cunoastem.
Ca atare, efortul autorului va fi îndreptat,
în primul rând, spre prezentarea caracterului
specific al acestei lumi. #n aceasta privinta,
gasim o similitudine perfecta cu literatura SF,
care si ea trebuie sa familiarizeze cititorul
cu mediul socio-istoric-tehnologic în care
se desfasoara actiunea.
#n al doilea rând, cele doua genuri, ca
descendente aparte ale literaturii populare, creaza
caractere eroice, nu personaje. Un Conan, o Xena,
au trairi exagerate, monumentale, impresionante,
dar schematice. Personajele sunt rareori aprofundate,
sunt creionate în tuse groase, de obicei
doar în alb si negru.
#n al treilea rând, literatura fantasy se
straduieste sa creeze o logica a fenomenelor,
o logica bazata pe alte legi naturale, dar care
sunt coerente si înlantuite, nu haotice
si absurde. Putem afirma, fara a gresi de loc,
ca literatura fantasy este un SF în care
legile stiintei au fost înlocuite cu un
alt set de legi, supranaturale sau care par supranaturale,
dar care sunt respectate, în lumea respectiva,
la fel de riguros ca legile stiintei în
universul nostru.
Mai mult, autorii de fantasy au cautat - chiar
mai mult decât cei de science fiction -
sa produca la cititor acel sense of wonder pe
care domnul Robu îl limiteaza numai la SF.
Având în vedere ca genurile respective
au aparut pe piata literara cam în acelasi
timp si ca la începuturi - adica prin 1920
- nici macar nu se deosebeau prea mult, autorii
de science fiction folosind elemente fantasy si
invers, nu putem spune ca unul dintre ele l-a
influentat pe celalalt, ca unul se trage din celalalt.
Mai mult, atât SF-ul cât si fantasy
se feresc sa se implice religios. Romnele fantasy
descriu religii, zei si evenimente supranaturale,
dar autorul le trateaza cu detasare, fara credinta.
#n acelasi timp, multe dintre fenomenele supranaturale
ce apar în literatura fantasy pot fi considerate
fenomene paranormale - cam aceleasi care, în
literatura SF, apar ca fenomene cu o baza stiintifica
evidenta.
Trebuie sa atragem însa atentia ca obârsiile
celor doua genuri sunt diferite si ca se adreseaza
unor categorii distincte de cititori. Literatura
fantasy poate fi apreciata de amatorii de soft
SF, dar rareori va fi gustata de fanii hard SF-ului
(care sunt interesati în primul rând
de aspectul stiintific al intrigii).
Evolutia actuala a genului fantasy catre istorii
alternative, în care vrajitorii si fenomenele
supranaturale modifica într-un mod substantial
istoria standard, face ca si acest gen sa se îndrepte
- ca si science fiction - de la o literatura menita
sa trezeasca a sense of wonder catre o literatura
de tipul ce destepti suntem ca pricepem.
Pornind din radacini diferite, abordând
din unghiuri diferite realitatea, dar având
la început un public comun, science fiction
si fantasy par a se îndrepta, din nou, catre
o tinta comuna. Iar înclinarea tot mai pronuntata
catre fantastic a cititorilor ar putea sa revitalizeze
un gen care s-a adresat întotdeauna visatorilor
ce se ascund în oamenii societatii tehnice.
|