Gordon Van Gelder
11 SEPTEMBRIE 2001
În povestirea sa Sculptura lenta, Theodore
Sturgeon observa ca mintea intra în panica
si devine irationala atunci când ramâne
fara optiuni rationale.
În ziua de 11 septembrie, m-am trezit întorcându-ma
catre fictiune, când realitatea n-a mai
avut nici un sens pentru mine.
Din Hoboken, la câtiva kilometri distanta
de Zona Zero, puteam vedea în zare turnurile
lui World Trade Center. Din întâmplare,
11 septembrie a fost o zi exceptional de limpede,
fara nori. Si, pe masura ce scena evolua de la
fumul iesind dintr-o cladire pâna la îngrozitoarea
prabusire si apoi pâna la norul urias care
a plutit zile întregi deasupra acelui loc,
am încercat sa fac fata dezastrului legându-l
de diferite scene din film si din literatura:
— exodul californian din Lot de Ward Moore;
— cosmarurile apocaliptice din The Big Blowdown
de George Pelecanos;
— filmele lui Devlin si Emmerich Independence
Day si Godzilla si lucrurile pe care le-au redat
bine (sentimentul de panica), sau gresit (evacuarea
rapida a New York-ului).
Îmi dau seama ca am atins un anumit nivel
al absurditatii când mi-a trecuprin minte
gândul: „Ma întreb daca Chip
Delany va reusi sa-si publice acum din nou The
Fall of the Towers (Caderea turnurilor)!
De fapt, cred ca acesta a fost momentul în
care am început sa-mi recapat simtul normalitatii.
În acea seara, m-am apucat sa frunzaresc
prin tot felul de romane despre dezastre la New
York: Blackout, Thirty Seconds Over New York,
The Night Manhattan Burned, The Day New York Trembled.
Cele mai multe dintre aceste carti dateaza dintre
anii 1965 si 1980 si sunt în general niste
fleacuri comerciale... dar am gasit personajele
plate si dialogul siropos ciudat de reconfortante.
Viata merge înainte, spuneau ele.
În consecinta, mi-a fost greu sa trec la
treaba. În fata unui asemenea dezastru,
ce rost mai are sa faci o revista de science fiction?
Ei, exista câteva rosturi.
Mai întâi, si cel mai important, este
divertismentul. Daca putem oferi putina distractie,
am facut un lucru bun.
Dar exista o multime de divertismente prin alte
parti. Ce ofera science fiction-ul si literatura
fantastica care sa nu existe altundeva?
Mai întâi, capacitatea de a privi
înainte. Ray Bradbury a facut declaratia
celebra ca a scris Fahrenheit 451 nu pentru a
prezice viitorul, ci pentru a-l preveni. O asemenea
experienta împartasita, simtita cu intensitate,
poate avea un impact profund.
În al doilea rând, este vorba de perspectiva.
Exista un scriitor de SF la Washington care a
prevazut caderea zidului Berlinului în 1989.
„Am privit scenariul ca si cum ar fi fost
un roman de science fiction, si caderea parea
singurul rezultat posibil”, mi-a spus el
în 1990 (întâmplator, când
mi-a raspuns la e-mail pe 11 septembrie ca sa-mi
spuna ca n-a patit nimic, comntariul lui a fost:
„Ce zi! Jur ca am mai vazut filmul asta
înainte, si nu mi-a placut nici atunci”.
Mai este un lucru, pe cât cred — sper
— pe care-l poate oferi science fiction-ul
în aceste momente: întelegerea. Deoarece,
cu toate disectiile recente ale evenimentului
la stiri si pe Internet, înca nu înteleg
ce încearca sa realizeze activitatile teroriste
(în afara de a inspira teroarea). Am citit
extrese din Coran si articole despre talibani.
Am o idee despre situatia îngrozitoare din
fâsia Gaza. Si cred ca îmi dau seama
ca World Trade Center simboliza imperialismul
si capitalismul american. Dar ce avem de învatat
de la teroristii care zboara cu avioanele în
turnuri? Ca stlul american de viata este în
pericol? Ca imperialismului îi bate ceasul
în toata lumea?
Una dintre temele fundamentale ale science fiction-uluieste
întrebarea: cum îl tratam pe strain,
pe celalalt. În cele mai bune opere ale
sale, science fiction-ul ne îngaduie o prvire
în interiorul acestui celalalt. Gânditi-va
la Culoarea ochilor de Neanderthal (The Color
of Neanderthal Eyes) a lui James Tiptree. Gânditi-va
la Enemy Mine (Dusmanul meu) de Longyear. Si mai
exista si Noi vedem lucrurile altfel (We See Things
Differently) de Bruce Sterling! Chiar acum, ma
vad observând o situatie care n-are nici
un sens pentru mine. Mi-ar placea teribil sa vad
genul nostru iesind la iveala în în
aceste vremuri si construind niste punti, încurajând
întelegerea culturala, dând un sens
tragediei.
|