Mihail
Gramescu
Zippy Race
1. – Ne-am computerizat!...
exclama tigancusa din holul blocului când
trec pe lânga ea.
Gasca de golani si „colorati” izbucneste
în râs, cu mine batjocoritoare, de
„mari specialisti”.
Mi-am luat un mini-computer de jocuri marca „Genius”.
De când m-a parasit nevasta ma plictisesc
teribil. Casa goala nu îmi mai spune nimic.
Sunt singur, trist, evitat de toti, sau luat în
derâdere, ca de idiotii astia de copii ai
vecinilor care, daca le-au bagat calculatoare
pe la scoli îsi imagineaza ca, doar prin
asta, au devenit o alta specie, superiori noua,
mai destepti dintr-o data, mai „în
pas cu vremea”. De mine, care nu aveam bani
sa-mi iau nici macar un joc electronic (de! familie
de tinut din salariu muncitoresc, când nici
nu fur, nici nu am lucrat pentru Securitate, ca
parintii lor...) lansasera zvonul la un moment
dat ca as face parte din nu-stiu ce secta...
Dar de unde or fi stiind ca mi-am luat jucarie?
Oare chiar în asemenea hal suntem de urmariti
ca nu pot sa caut un post pe scala radioului,
la mine în casa, fara ca toata mahalaua
sa afle imediat ce post am ascultat si ce reactie
am avut? Auzisem eu ca, prin Vest, erau montate
pe televizoare camere ascunse care înregistrau,
dupa dilatarea pupiliara, gradul de interes pentru
o emisiune sau alta, si ca ei asa faceau topurile
de popularitate, dar la noi...
2. Când am venit de la servici mi-am pus
joculetul în priza, l-am cuplat la TV, i-am
bagat discheta si am început sa ma joc.
Am o singura caseta, cu patru jocuri: sah chinezesc,
un joc cu tancuri (dar eu am alergie la „sculele”
astea de când stau tocmai în cartierul
de lânga Fabrica de tancuri, vecin cu fiii
obraznici ai gradatilor de acolo), un joc cu „vânatoare
de rate” si ... Zippy Race, o cursa cu o
motocileta. Zippy Race.
M-am acomodat foarte greu cu jocul. Tin minte
ca dupa primele câteva zile, desi facusem
febra musculara la degete de atâta butonat,
abia reusisem sa ajung la sfârsitul primei
curse a primului nivel. Când treceam prin
holul blocului adolescentii tupeisti care haladuiau
pe scari râdeau de mine de se umflau si-i
auzeam spunând: „Uite-l si pe cretinul
ala. Lasa-te, tataie!”
Ei „fumasera” joculetele astea din
scutece, aveau ani de zile de experienta, si judecau
capacitatile omului dupa cât de bine butoneaza.
Erai destept sau prost în functie de scorurile
de la aiurelile astea – aveau, probabil,
si un top al valorilor în functie de care
îsi acordau onorurile între ei direct
proportional cu numarul de puncte pe care li-l
acorda masina fiecaruia. O ierarhie mecanica a
punctelor. Nu aveau respect decât pentru
ce li se impunea prin cifre mari.
Altfel, jocul meu era destul de simplu. O caricatura
de motociclist cu care trebuia sa „ghidonezi”
printre masini, pe un „drum” schematic
si stupid, cu situatii repetitive. Motocicleta
putea accelera pâna la 90 km pe ora. Drumul
era împartit în câteva etape:
Los Angeles – Houston, Houston – Saint
Louis, Saint Louis – New York, la sfârsitul
careia primeai un bonus de câteva sute de
puncte si „benzina”.
Când am ajuns prima oara la NY, dupa câteva
saptamâni de chin, m-am bucurat ca un copil
cretin: am topait prin casa, m-am dat tumba, mi-am
pus un pahar de Coca Cola sa sarbatoresc evenimentul,
daca as fi avut ceva de baut probabil ca m-as
fi si îmbatat.
Trecem prima oara de cele 20.000 de puncte semnalate
în program ca Hight Score, dupa care intrai
în memoria computerului.
Totul se baza pe reflexe si cunoasterea mecanismelor
de depasire si a semnelor de circulatie. Si...
pe muschii degetelor. Iar mie, care nu condusesem
niciodata (când eram pusti mergeam pe bicicleta,
dar cu bicicleta puteam sa merg si pe trotuar
– nu eram obligat sa urmez decât câteva
reguli elementare de circulatie), mi-a trebuit
o vreme pâna sa înteleg ce vor sa
spuna semnele ale caror indicatii, daca nu le
respectai erai imediat penalizat cu puncte, „vieti”
sau chiar cu întreaga partida.
La început, mai ales, mi se parea teribil
de plicticos si obositor: nu reuseam sa stau mai
mult decât câteva minute înaintea
claviaturii, nu reuseam sa ma concentrez, nu reuseam
sa fac mai nimic. Când îmi etala lista
cu bonificatiile: de la 900 de puncte cât
reuseam eu sa obtin cu mari eforturi, pâna
la... 6.000! sase mii de puncte numai premiul,
ma întrebam cât o fi acordând
jocul asta un asemenea premiu? Exista, oare, cineva,
care sa reuseasca sa faca o asemenea performanta?
Câte zeci de ani trebuia sa freci joice-stick-ul
ca sa ajungi la nivelul la care sa primesti un
asemenea bonus?
3. Am auzit, sau am citit pe undeva, nu mai tin
minte, ca psihologii americani au ajuns la concluzia
ca jocurile astea pe calculator dau un soi de
dependenta, recomandând prudenta în
folosirea lor. Asa cum avertizeaza si ca radiatia
catodica a televizorului are efecte nefaste asupra
sanatatii – ca strica ochii, ca poate favoriza
cancerul... Ca jocurile, prin caracterul lor stupid-repetitiv
sunt o metoda de „spalare a creierului”,
ca si rugaciunile si practicile fanaticilor religiosi.
Mie, însa, putin îmi mai pasa de
toate avertismentele lor. Si asa, de când
m-au parasit ai mei, sunt atât de trist
de-mi vine sa mor. Ce importanta mai are cum ma
simt? Oricum ma simt groaznic. Mai rau de atât
nu are ce sa-mi mai fie. De la servici m-au dat
afara, de lucru nu-mi gasesc, nevasta m-a parasit...
Cum ajung acasa ma asez în fata televizorului
si ma joc. Zippy Race. Ajutorul de somaj abia-mi
ajunge sa-mi platesc întretinerea. Manânc
la „cantina saracilor” si ma îmbrac
din „ajutoarele” pe care, din când
în când, ni le aduc niste tipi, cu
Tir-urile.
4. De câteva zile am renuntat complet sa-mi
mai caut de lucru. E inutil. Nimeni nu are nevoie
de un barbat de aproape jumatate de secol –
chiar de a fost el cândva ce o fi fost.
Milioane de someri disperati asteapta o angajare
cât de amarâta – tineri cu dipome
vând la tarabe în piata... Mie mi
se ofera „posibilitati de recalificare”.
O idiotenie. Auzi: „recalificare”.
Ce sa te „recalifici” la aproape 50
de ani? Mai bine stau acasa si joc Zippy Race.
Macar nu mai tocesc si talpile pantofilor degeaba.
5. De când am început „sa dau
performante” la joculet, tinerii din holul
blocului nu mai râd de mine când trec
pe lânga ei. Ma privesc cu ura. Probabil
ca rezultatele lor la joculete le aduceau cine
stie ce avantaje obscure, pe care acum le pierd.
Acum, de când eu, care nu sunt de-al lor,
le depasesc punctajele.
- Uite-l pe ala! zice un pusti holbând
ochii la mine.
- Da-l...! scuipa a lehamite celalalt, un tiganos
de vreo treispe-paispe ani.
- Ai auzit ca, zilele trecute, a întrecut-o
si pe Aia Mica?...
- Am auzit, zice celalalt, cu ciuda.
Pe „Aia Mica”, mai zilele trecute,
o gasisem la usa apartamentului meu, pe scari,
dupa ce tocmai îmi pusese acolo niste oase
de pui si o coaja uscata de pâine. „Îmi
fac vraji tiganii”, îmi trecuse prin
cap, si ma enervasem. Deci, de aia îmi purta
ea sâmbetele, ca o depasisem la joculete...
Dar de unde stiau ei la ce scor am ajuns eu,
singur, la mine în casa, noaptea? Probabil
ca aparatura de urmarire a apartamentelor din
vremea Tiraniei functioneaza în continuare,
si astia au acces la ea.
6. Acum câteva zile mi s-a întâmplat
un lucru ciudat. Când am plecat sa-mi cumpar
de mâncare si sa ma duc la „Bursa
locurilor de munca” sa vad daca nu gasesc
ceva, la coltul strazii ma asteptau si s-au luat
dupa mine doi tipi de vreo patruzeci de ani cu
figuri urâte. Îi auzeam vorbind între
ei: - „Asta e.” - „ Sigur?”
–„Sigur” – „Si ce
vrea?” – „Nu stiu.Vrea sa ne
dea afara pe toti. Sa ne bage pe toti la handicapati.”
Apoi, oarecum catre mine, unu dintre ei mi-a strigat,
când ma urcam în masina: - „Lasa-te,
ba! Potoleste-te, fire-ai al dracului cu performantele
tale!”
Daca nu ar fi fost îmbracati ca vai de
lume as fi putut sa cred ca lucreaza pe la calculatoare,
pe undeva, si aia de acolo, care au acces la informatiile
secrete culese de prin casele noastre de aparatul
de urmarire, le fac lor normele în functie
de nivelul „neprofesionist”. De aceea
având ei interesul ca performantele noastre
sa fie cât mai mici. Ori, eu, stând
în fata televizorului de câteva luni,
am început, probabil, sa le depasesc capacitatile
(dupa fruntile înguste si aerul stupid-agresiv
era de presupus ca, astia doi cel putin, nu erau
cine stie ce „dotati” intelectual).
Dar cum m-or fi urmarind? Ca, doar, zidurile
blocului sunt de beton armat care ecraneaza. Iar
televizorul nu e în dreptul geamului, ca
sa zic ca ma fileaza cu binoclul de prin blocurile
din jur. Stiu ca exista metode de scanare si din
satelit, dar astia doi, sau pustii tiganilor de
la parter, nu par sa fie, totusi, dintre cei care
au acces la datele secrete ale NATO, sau mai stiu
eu cine o dispune de o aparatura atât de
sofisticata...
7. Când mi-a întins buletinul, politistul
de la circa de Control al populatiei, m-a privit
cu un soi de uimire si... stima în ochi.
Cred ca am devenit o adevarata „Personalitate”
a joculetelor. Multa lume pare sa stie de mine.
– „Tot nu v-ati gasit de lucru? ma
întreba condescendent.” – „Înca
nu, îi raspund. Dar caut...” –
„Bine. Succes! Sunteti un om extraordinar...”
Ma întorc în apartamentul meu rece
si pustiu sa joc Zippy Race. În curând
va fi vara. Mi-a expirat perioada în care
primeam ajutorul de somaj si în câteva
zile nu o sa mai am nici cu ce sa platesc întretinerea.
Dupa care...
Dupa care nimic! Ma asez înaintea jocului
si ecranului luminos. Încep cursa.
Trec de primele niveluri usor, în câteva
minute. La trecerea într-un nivel superior
se schimba si viteza motocicletei, si acuratetea
si stilizarea desenului. „Ati trecut la
un nou nivel” – ma anunta calculatorul.
Strabat acum traseul New York – Winnipeg.
Am 300 km la ora. Bag Pauza si ma duc la bucatarie
sa manânc o bucata de pâine si sa
beau un pahar cu apa. Fumez o tigare întrebându-ma
cum o fi, oare, ultimul nivel? De la o vreme reusesc
sa ajung foarte sus: pe la nivelul treizeci, treisdoi
chiar. Oare jocul asta nu are nici o limita de
punctaj? De obicei, jocurile au un punctaj de
la care „se dau peste cap”, adica
se întorc la zero si o iau cu numaratoarea
de la capat. Nu reusisem niciodata sa dau Zippy
Race peste cap. Totusi, trebuie sa aiba si el
o limita.
Ma întorc la joice-stick. Winnipeg –
Fort Nelson. Apoi Dawson. Alaska. Am ajuns la
360 km/h. Viteza avioanelor.
Dupa sase-sapte ore de joc, strabatând
etapele Nijnekolinsk – Bijing – Ulan
Bator – Omsk, ies la Magnitogorsk din zona
asiatica si trec la penultimul nivel Kirov –
Moskova – Smolensk – Kiev, la care
am mai ajuns o data acum câteva zile. Acuratetea
desenului a ajuns aproape ca o harta. Este un
nivel foarte ridicat. Viteza maxima este de peste
700 km/h si imaginile pe televizor sunt aproape
o simulare. La cât ajungea oare Sageata
albastra – masina de formula 1 care detinea
topul de viteza în adolescenta mea? Parca
760 km/h. Dar asta pe pista de sare.
Desigur, motocicleta mea este o motocicleta virtuala
– nu are nevoie sa se conformeze strict
criteriilor de verosimilitate. Este o motocicleta
de joculet pe calculator, o motocicleta ideala.
„Ati ajuns la ultimul si cel mai înalt
nivel” – ma anunta calculatorul. Literele
de pe ecran sunt chirilice. Zâmbesc. Placuta
indicatoare anunta „Soseaua Kiev –
Odesa”. Fantastic, îmi spun, este
aproape o poza. Domne’, ce simulare... Este
incredibil ce performante poti gasi pe un jeg
de caseta la care primul nivel e un kitsch ca
o caricatura.
Dupa vreo trei sferturi de ora ajung la ultima
etapa: Odesa – Chisinau – Iasi. Aproape
recunosc, în Chisinau, teii pe sub care
am trecut acum câtiva ani, când am
fost acolo într-o excursie. Si acum, iata-ma,
pe ultima ruta: Iasi – Bucuresti. Urc pâna
la 750 pe ora. Pe ecran se perinda ca fulgerul
dalele soselei Bucuresti – Pitesti. Km 42
trece pe lânga mine pe ecran cazând
în urma ca un bolovan în Abis. La
intrarea în Zona de centura încetinesc.
Apoi accelerez din nou, catre Centru, pe autostrada
spre Politehnica. Nu-mi vine sa cred ca o caseta
de joculet poate avea asemenea performante tehnice:
strada e chiar strada si disting, când opresc
la stopuri, trecând pe lânga mine,
oameni reali, figuri aproape cunoscute. Ecranul
are transparenta si coloristica unei transmisiuni
autentice. Aud pâna la amanunt zgomotele
strazii acoperite de huruitul motorului. O iau
la dreapta, pe la Eroilor, trec de Piata Unirii,
si accelerez pe Calarasilor pâna la parcul
Lia Manoliu. Apoi depasesc soseaua Catelu catre
casa. Aproape ca nu mai pot sta în fotoliu
de tensiune. Si, când intru pe strada mea,
aud jos, în fata blocului, huruit de motor.
E dimineata de-acum, înca nu s-a luminat,
mi se încetoseaza ochii dupa douasprezece
ore de joc neîntrerupt – abia mai
vad, dar, iata, blocul meu: este chiar blocul
meu pe ecran. Parchez înaintea lui. Zgomotul
de motor de jos înceteaza. Lumina de far
care mi s-a plimbat o clipa pe tavan se stinge.
Pe ecran a ramas afisata intrarea blocului cu
o tinta de linii si cercuri indicâd etajul
si apartamentul la care stau, cu ochii mari zgâiti
la imagine pe care se contureaza cu litere aurii
decizia „TOP MAXIM! FELICITARI!” si
numele meu. Numele si figura mea.
Suna la usa. Ma ridic tremurând (de emotie,
de oboseala) si deschid. În fata mea, un
barbat solid, saten-blonzâu, tuns scurt,
cu ochi albastri, cu un loden cenusiu, de lâna
groasa, cu o casca de motociclist în mâna
stânga. Ma saluta din cap. Îl salut.
Îi fac semn sa intre dar el da din mâna
ca „n-are importanta”. Intra totusi
în hol, scotocind cu mâna în
buzunarul interior al hainei. Usa a ramas întredeschisa
în spatele lui, spre holul luminat de un
bec chior de 15. Mâna necunoscutului iese
din buzunar cu un revolver cu amortizor pe care
îl îndreapta spre mine.
- De ce? îl întreb zâmbindu-i
perplex.
- Esti prea destept, îmi spune, ragusit,
stins, vocea strainului. Esti primejdios de destept.
Aud clinchetul percutorului si un vâjâit
scurt. Apoi iar clinchetul si iar vâjâitul
si vocea aspra, joasa, repetând, mormaind
plat: - „Primejdios de destept”, în
timp ce surprind cu coada ochiului pe ecranul
din camera, afisajul: GAME OVER, peste imaginea
care se descompune ca o oglinda sparta în
bucati de un glont.
27 oct 2002
|